Project Heel Holland Kookt
In dit project krijgen mijn team van 4 andere klasgenoten en ik een opdracht om een kookvideo om te bouwen naar een app. Het overkoepelende doel was om User testing, Adobe Xd, en samenwerking skills te leren.
Gebruikte Onderzoeksmethoden:
- Desk Research
- User Journey
- Interviews
- Context Mapping
- Persona's
- Programma Van Eisen
- Morfologische Kaart
- Job Stories
- Customer Journey
Gebruikte Programma's:
- Adobe Illustrator
- Adobe XD
Design Challenge + Project Beschrijving
"Hoe kunnen wij een recept uit een video ombouwen tot een interactieve kook-app voor kookliefhebbers tussen de 40 en 60 jaar?"
Wij hebben gewerkt in 3 sprints. Elke week gingen wij met onze app uitgebreid user testen met onze doelgroep om de week daarop de app beter te maken. Door middel van itereren zijn wij op het volgende resultaat gekomen:
Sprint 1:
Week 1 begon met een User trip. Wij gingen allemaal zelf het gerecht koken, d.m.v het recept wat ik had uitgeschreven aan de hand van de video. Hierdoor leerde wij de moeilijke stappen voor het gebruik, en de context waarin het product gebruikt zou worden.
Hier kwam dus uit dat het recept uit veel verschillende stappen bestaat, en het moeilijker is je mobiel te gebruiken wanneer je aan het koken bent. We wilde de stappen zo simpel mogelijk maken en klein opdelen.
Toen zijn wij begonnen met het schetsen voor ideeën van de opzet van de app. Daar hebben wij een screenflow van gemaakt.
Verder hebben wij een testplan opgezet om met de doelgroep te gebruiken tijdens de user tests. De richtlijnen tijdens het testen waren dat wij hadden gevraagd of ze alles hardop willen zeggen, en wij ze zo min mogelijk aanwijzingen geven tot ze echt vastliepen
Hier kwam dus uit dat het recept uit veel verschillende stappen bestaat, en het moeilijker is je mobiel te gebruiken wanneer je aan het koken bent. We wilde de stappen zo simpel mogelijk maken en klein opdelen.
Toen zijn wij begonnen met het schetsen voor ideeën van de opzet van de app. Daar hebben wij een screenflow van gemaakt.
Verder hebben wij een testplan opgezet om met de doelgroep te gebruiken tijdens de user tests. De richtlijnen tijdens het testen waren dat wij hadden gevraagd of ze alles hardop willen zeggen, en wij ze zo min mogelijk aanwijzingen geven tot ze echt vastliepen
Sprint 2:
Uit de user tests kwamen meerdere verbeteringspunten.
- De gebruiker kwam soms vast te zitten in de app.
- De gebruiker was soms verward over wat welke iconen deden.
- De gebruiker wist niet altijd waar ze waren in de app.
- De gebruiker had af en toe een andere flow in gedachten.
- De gebruiker vroeg zich de hoeveelheden van ingrediënten af.
- De gebruiker wou de instructies graag wat duidelijker zien.
- De gebruiker was verward door de checkboxen bij ingrediënten.
Deze punten gingen wij toepassen bij de digitalisatie van het design. Verder hebben wij op advies van de originele kok van het recept hebben nog Mexicaanse cultuur elementen toegevoegd aan de app.
Sprint 3:
Week 3 was een kortere week. Wij hebben het vooral gebruikt om de feedback te verwerken en de puntjes op de i van het prototype te zetten.
Verdere toevoegingen zijn:
- Infinite Scroll
- Fun facts tijdens het maken van een recept
- Een introvideo (gemaakt door mij)
Het uiteindelijke design is hier weergegeven.
Het Prototype
(Klik om te beginnen)