Teamproject - Verbetering instap-ervaring
metro Amsterdam

In dit project werkte ik samen met een team van 3 andere klasgenoten. Het Project duurde 10 weken. De uitdaging die wij aangingen tijdens het project, was het verminderen van een irritatie tussen mensen, door middel van een digitale interactieve oplossing. Het overkoepelende doel was om UX-research methodes te leren en samenwerking skills te leren. De meeste van de illustraties zijn gemaakt door mij.
Dit is een samengevatte versie van het onderzoek, voor meer inzicht, kan de product biografie hier bekeken worden.Spring naar conceptGebruikte Onderzoeksmethoden:
- Desk Research
- User Journey
- Interviews
- Enquêtes
- Context Mapping
- Persona's
- Programma Van Eisen
- Morfologische Kaart
- Job Stories
- Customer Journey
Gebruikte Programma's:
- Adobe Illustrator
- Adobe XD
Design Challenge + Project Beschrijving
“Hoe kun je door middel van een digitale interactieve oplossing in de spits ruimte creëren voor metro-uitstappers, zonder dat de metro-instappers in de weg staan of al in de metro gaan?
Wij hebben gekozen om de irritatie op te lossen rond het uitstappen bij de metro. Wij hebben hier zelf ervaring mee, en het valt ons op dat mensen bij de metro opdringerig kunnen zijn. Vaak is dit probleem erger tijdens de spits. Wij gingen uitzoeken hoe wij dit door middel van nudging op kunnen lossen.

Stap 1: Desk Research
Voordat wij begonnen met het project deden wij desk research om meer kennis op te doen. Onderzochte topics waren:
- Nudging
- Shaming
- Metrogebruik in andere landen
- Eerdere bedachte oplossingen rond ons probleem
- Feedback loops
- SUE Behavioural Design

Deze nudge moedigt mensen aan om de trap te nemen in plaats van de lift of roltrap die zich inde omgeving bevindt.
(Exposure.be, 2022)Stap 2: Deelvragen opzetten
Na meer kennis te krijgen over het onderwerp, hebben wij meerdere deelvragen opgezet.
- Wat is het gedrag van de mensen in de metro op dit moment tijdens de spits?
- Waarom vertonen mensen dat gedrag?
- Waarom vertonen mensen asociaal gedrag in het openbaar?
- Hoe kun je het gedrag van mensen positief beïnvloeden doormiddel van nudging?
- Kun je het gedrag van mensen negatief beïnvloeden door middelvan shaming?
- Hoe verloopt het metrogebruik in andere landen?
De deelvragen hebben wij beantwoord met meerdere onderzoeksmethodes.
Stap 3: Observaties en interviews
Om achter de redenen van het gedrag te komen, hebben wij mensen ter plekke geobserveerd en geïnterviewd.
De observaties zijn gedaan via een A E I O U worksheet.
Observaties:
- Een groot deel van de reizigers heeft oordoppen in of een koptelefoon op.
- Veel mensen reizen alleen.
- De omgeving is erg nuchter en de versiering is minimaal.
- Er zit een korte tijd tussen metro's. Dat maakte mensen interviewen soms lastig.
Interviews:
- Er is inderdaad moeite met in- en uitstappen. Vooral tijdens de spits.
- Mensen staan vaak al voor de deur wanneer de metro aankomt rijden.
- Toeristen weten vaak niet hoe de metro werkt.
- Metro's vallen vaak uit, dus het wordt nog drukker.
- Er zijn vaak geen zitplekken in de spits.
- Het instappen is soms lastig, omdat het heel snel gaat.


Stap 4: Enquêtes.
Omdat niemand bij de interviews had vermeld dat het persoon waren die voordrongen, wisten wij nog steeds niet de rede waarom dat gedrag zich soms plaatsvond. Daarom hebben wij een anonieme enquête opgezet, in de hoop dat mensen het dan wel durfde te zeggen.
Onze enquête is verspreid via school en- social media kanalen. Uiteindelijk hebben wij 82 antwoorden ontvangen.
Link naar de enquêteresultaten,Uit de resultaten van de enquête konden wij concluderen dat haast en/of drukte de grootste factoren zijn waarom mensen eerder instappen. Dit zijn dus de hoofdpunten waarop wij ons ontwerp gingen focussen.
Aan de hand van de verzamelde resultaten hebben wij een customer journey map gemaakt die het probleem duidelijk visualiseert.
Demografie deelnemers van de enquête:
- Geslacht:
- 33 Mannen
- 47 Vrouwen
- 2 Andere - Leeftijd:
- 53% Jongeren
- 37 Volwassenen
- 4% Ouderen - Arbeidsstatus:
- 47 studerende
- 31 werkende
- Geen van beiden
Stap 5: Stakeholders
Er bleek uit het onderzoek dat er verschillende groepen mensen bij ons probleem waren.
- De Uitstappers
- De Instappers
- De conducteur
Omdat de uitstappers het grootste de irritatie beleven, hebben wij besloten onze oplossing op hen te richten. Van deze groepen hebben wij persona's gemaakt, om duidelijk te weten wat zij nodig hebben.
De Uitstapper

De Instapper

De Conducteur

Stap 6: Journey Map - Probleem
Klik op de afbeelding om in te zoomen.


Stap 7: Idee generatie
Nu wij het pijnpunt van het probleem wisten, zijn wij richting de oplossing gegaan.
Gebruikte methoden voor het vinden van een geschikte oplossing:
- Programma van eisen
- Hoe kun je's
- Crazy Eight
- Morfologische kaart
Bij het gekozen concept komen de lichten uit de metro zelf, en de lichten gaan aan wanneer de metro bij het perron stopt.
Stap 8: Testplan
Na het genereren van meerdere ideeën, hebben wij de paar ideeën die uit de morfologische kaart kwamen getest d.m.v. een testplan. Dit testplan hebben wij uitgevoerd met vier medestudenten en twee docenten.
Uit het testen kwamen verschillende verbeterpunten.
- Het licht projecteert vanaf de metro op de grond. Dit is niet heel handig, omdat het licht op mensen gaat schijnen als zij ervoor staan. Het licht schijnt dan niet meer duidelijk op de grond.
- De projectie is niet goed zichtbaar als de zonlicht fel schijnt. Ten derde gaande lichten pas aan als de metro stilstaat. De mensen die in het vlak staan, hebben te weinig tijd om het vlak uit te gaan.
- Verder hebben wij bedacht om iets te maken voor de conducteur, zodat hij ziet waar hij moet stoppen. Hierdoor stopt de metro elke keer op dezelfde plek.
Schetsen gekozen Idee


2 van de 5 states.
Stap 9: Concept + uitleg
Ons concept is uitgewerkt. Het is uitgewerkt in meerdere states. De states zijn hier onder uitgelegd.
1. Aanrijstate

Een sensor detecteert dat de metro er aan rijdt. Op het matrixbord verschijnen rode vlakken waar de metrodeuren komen te stoppen.
2. Checkstate


Er wordt gecheckt of er mensen in het rode vlak staan. Als er mensen worden gedetecteerd, komen er pijlen in het rode vlak die naar de zijkanten wijzen. Tegelijkertijd hoor je een alarm geluid die indicatie geeft dat je het vlak uit moet en aan de zijkanten moet wachten.
3. Uitstapstate

De deuren gaan open en mensen stappen uit de metro.
4. Instapstate

Zodra iedereen is uitgestapt verandert het rode vlak naar een groen vlak met pijlen die naar de metro wijzen. Tegelijkertijd hoor je een positief geluid.
5. Wegrijstate

De deuren gaan sluiten en de lichten gaan uit. De metro rijdt weg.
Stap 10: Prototype
Via een Arduino hebben wij van ons concept een prototype gemaakt. Dit hebben wij weergegeven in een video. De editing en voice over is door mij. Het prototype is nog wat ruw, maar moet het concept ondersteunen.
Stap 11: Concept verifiëren met de doelgroep:
We hebben het concept getest met de doelgroep. We hebben het concept laten zien via een storyboard, en een paar vragen gesteld.
Over het algemeen waren mensen enthousiast en vonden ze het een duidelijk idee. Hetgeen wat niet goed duidelijk in het storyboard was, was dat er ook geluid hoort bij het concept. Wij kregen namelijk vaak de vraag "Hoe werkt het voor blinde mensen?" Terwijl daar wel mee rekening is gehouden in het concept.
Ook hebben wij geprobeerd contact op te nemen met een metrobestuurder, maar dat is ons niet gelukt.




Animatie van de dot-matrix.
Stap 12: Digitaal prototype
Verder hebben wij ook nog een digitaal prototype gemaakt. Dit is gebaseerd op de onderstaande content-goal matrix. Het gebruik van deze matrix zorgt ervoor dat je niet zomaar iets designt, maar nadenkt over keuzes die je maakt.

Miro overzicht van de schermen
Alle schermen zijn te zien in dit overzicht. Klik vooral op full screen en de pijlen onderin.