Teamproject - Verbetering instap-ervaring
metro Amsterdam

In dit project werkte ik samen met een team van 3 andere klasgenoten. Het Project duurde 10 weken. De uitdaging die wij aangingen tijdens het project, was  het verminderen van een irritatie tussen mensen, door middel van een digitale interactieve oplossing. Het overkoepelende doel was om UX-research methodes te leren en samenwerking skills te leren. De meeste van de illustraties zijn gemaakt door mij.
Dit is een samengevatte versie van het onderzoek, voor meer inzicht, kan de product biografie hier bekeken worden.Spring naar concept

Gebruikte Onderzoeksmethoden:

  • Desk Research
  • User Journey
  • Interviews
  • Enquêtes
  • Context Mapping
  • Persona's
  • Programma Van Eisen
  • Morfologische Kaart
  • Job Stories
  • Customer Journey

Gebruikte Programma's:

  • Adobe Illustrator
  • Adobe XD
Een voorbeeld van nudging. Geplakte voetstappen op een trap.
Deze nudge moedigt mensen aan om de trap te nemen in plaats van de lift of roltrap die zich inde omgeving bevindt.
(Exposure.be, 2022)

Stap 2: Deelvragen opzetten

Na meer kennis te krijgen over het onderwerp, hebben wij meerdere deelvragen opgezet.
  • Wat is het gedrag van de mensen in de metro op dit moment tijdens de spits?
  • Waarom vertonen mensen dat gedrag?
  • Waarom vertonen mensen asociaal gedrag in het openbaar?
  • Hoe kun je het gedrag van mensen positief beïnvloeden doormiddel van nudging?
  • Kun je het gedrag van mensen negatief beïnvloeden door middelvan shaming?
  • Hoe verloopt het metrogebruik in andere landen?
De deelvragen hebben wij beantwoord met meerdere onderzoeksmethodes.
Demografie deelnemers van de enquête:
  • Geslacht:
    - 33 Mannen
    - 47 Vrouwen
    - 2 Andere
  • Leeftijd:
    - 53% Jongeren
    - 37 Volwassenen
    - 4% Ouderen
  • Arbeidsstatus:
    - 47 studerende
    - 31 werkende
    - Geen van beiden

Stap 5: Stakeholders

Er bleek uit het onderzoek dat er verschillende groepen mensen bij ons probleem waren.
  • De Uitstappers
  • De Instappers
  • De conducteur
Omdat de uitstappers het grootste de irritatie beleven, hebben wij besloten onze oplossing op hen te richten. Van deze groepen hebben wij persona's gemaakt, om duidelijk te weten wat zij nodig hebben.

De Uitstapper

De Instapper

De Conducteur

Schetsen gekozen Idee

2 van de 5 states.

Stap 9: Concept + uitleg

Ons concept is uitgewerkt. Het is uitgewerkt in meerdere states. De states zijn hier onder uitgelegd.

1. Aanrijstate

Een sensor detecteert dat de metro er aan rijdt. Op het matrixbord verschijnen rode vlakken waar de metrodeuren komen te stoppen.

2. Checkstate

Er wordt gecheckt of er mensen in het rode vlak staan. Als er mensen worden gedetecteerd, komen er pijlen in het rode vlak die naar de zijkanten wijzen. Tegelijkertijd hoor je een alarm geluid die indicatie geeft dat je het vlak uit moet en aan de zijkanten moet wachten.

3. Uitstapstate

De deuren gaan open en mensen stappen uit de metro.

4. Instapstate

Zodra iedereen is uitgestapt verandert het rode vlak naar een groen vlak met pijlen die naar de metro wijzen. Tegelijkertijd hoor je een positief geluid.

5. Wegrijstate

De deuren gaan sluiten en de lichten gaan uit. De metro rijdt weg.

Stap 10: Prototype

Via een Arduino hebben wij van ons concept een prototype gemaakt. Dit hebben wij weergegeven in een video. De editing en voice over is door mij. Het prototype is nog wat ruw, maar moet het concept ondersteunen.
Animatie van de dot-matrix.

Stap 12: Digitaal prototype

Verder hebben wij ook nog een digitaal prototype gemaakt. Dit is gebaseerd op de onderstaande content-goal matrix. Het gebruik van deze matrix zorgt ervoor dat je niet zomaar iets designt, maar nadenkt over keuzes die je maakt.

Miro overzicht van de schermen

Alle schermen zijn te zien in dit overzicht. Klik vooral op full screen en de pijlen onderin.
Back to Top